سخن روز: --- اشتباه کردن، اشتباه نیست، در اشتباه ماندن، اشتباه است. ( ناشناس) ---

از ما حمايت کنيد
به مهندسي جوش امتياز دهيد

ارسال پاسخ 
پوسیدگی خط کناری جوش
۱۳۹۱/۲/۲۴, ۰۷:۲۲ صبح
ارسال: #1
پوسیدگی خط کناری جوش
با سلام
در جوشکاری برخی فولادهای زنگ نزن 316 -کناره های خط جوش دچار پوسیدگی میشوند.(بیشتر بعد از PICKLING این اتفاق میافته)علت چیست؟
آیا راهی برای جلوگیری از این مشکل هست؟
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۱۳۹۱/۲/۳۰, ۰۹:۳۳ عصر
ارسال: #2
Re: پوسیدگی خط کناری جوش
پوسیدگی کنار خط جوش و یا weld decay در اثر حرارت دیدن ناحیه HAZ بین 550 تا 850 درجه سانتی گراد رخ می دهد . در این حالت اتمهای کرم نزدبک به مرزدانه ها
با کربن موجود ترکیب شده و کاربید کرم در مرزدانه ها رسوب می کند. ناحیه خالی شده از کرم نسبت به نواحی مجاور خود نقش آند را بازی می کند و خوردگی رخ می دهد.

برای جلوگیری از این امر می توانید راههای زیر را پیگیری کنید:

از فولادهای زنگ نزن کم کربن (Grade L) استفاده کنید.
ازفولادهای زنگ نزن پایدار شده مانند 321 و 347 استفاده کنید . نیوبیم و یا تیتانیم موجود در آنها با کربن ترکیب می شود و کرم آزاد باقی می ماند.
عملیات حرارتی پس از جوش : قطعه را تا دمای معینی (برخی موارد 1050) حرارت یدهید و یکساعت نگه دارید . سپس کوئنچ کنید . در اینحالت کاربید ها حل می شوند و بدلیل کوئنچ شدن فرصت تشکیل دوباره نمی یابند.

علیرضا کیهانی
نیکو سروش خاورمیانه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط aras27
۱۳۹۱/۳/۵, ۱۲:۳۸ عصر
ارسال: #3
Re: پوسیدگی خط کناری جوش
سلام
به این موضوع میشه "حمله لبه چاقویی" (knife-line attack) رو هم اضافه کرد که در فولادهای زنگ نزن پایدارشده دارای Nb و Ti اتفاق میفته محل این حمله خیلی نزدیک به فلز جوش و دریک ناحیه باریک هست . منظور این هست که در فولادهای پایدار شده321و 347 هم ممکنه پوسیدگی کنار جوش دیده بشه که ناشی از بازگرمایش منطقه مجاور جوش دراین نوع فولاد هاست. در این منطقه باریک، کاربید تیتانیوم و نیوبیوم به دلیل گرادیان دمای زیاد فرصت تشکیل ندارن و کربن آزاد در ساختار وجود داره . در صورت بازگرمایش ناشی از عملیات حرارتی یا جوشکاری چند پاسی به کاربید کروم فرصت تشکیل داده میشه و همونطوری که دوستمون توضیح داد کاربید کروم در اینجا هم باعث خوردگی کنار جوش میشه.راه حل هم استفاده از کلاس های کم کربن، عملیات حرارتی 1000-1100درجه بدون کوینچ، افزودن عناصر نادر خاکیREMs و همچنین ترتیب پاس های جوشکاری است به نحوی که منطقه حساس شده در مجاورت محیط خورنده قرار نگیره.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط aras27
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان